Dział: Edukacja

Dyskalkulia – objawy, formy pomocy

16 listopada br. sala sesyjna Urzędu Miasta zgromadziła tęgie głowy - nauczycieli uczących matematyki począwszy od klasy pierwszej szkoły podstawowej, a skończywszy na nauczycielach uczących w szkołach ponadgimnazjalnych. Ze spotkania skorzystało prawie 100 nauczycieli jastrzębskich szkół. Zebrani mieli okazję wysłuchać prelekcji pt.: „Dyskalkulia - objawy, formy pomocy”.

Prowadząca, psycholog Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej mgr Beata Kałuża – Dereń poruszyła wiele ważnych kwestii dotyczących dyskalkulii. Podkreśliła, że dyskalkulia rozwojowa jest strukturalnym zaburzeniem zdolności matematycznych, mających swe podłoże w zaburzeniach genetycznych i wrodzonych nieprawidłowościach dotyczących funkcjonowania części mózgu odpowiedzialnej za dojrzewanie umiejętności matematycznych wraz z wiekiem, bez jednoczesnego zaburzenia ogólnych funkcji umysłowych. Dyskalkulia rozwojowa obejmuje specyficzne zaburzenie zdolności matematycznych. Jest rozpoznawana jako zaburzenie, gdy występują różnice pomiędzy aktualnymi zdolnościami matematycznymi dziecka a tymi, które są odpowiednie dla jego wieku. Uczestnicy dowiedzieli się jakie są kryteria rozpoznawania specyficznych zaburzeń umiejętności arytmetycznych, dlaczego filarem pomocy jest nauczyciel oraz jak pomóc uczniowi z tym schorzeniem. To spotkanie było kolejnym działaniem w ramach trwającego projektu „Rozkodujmy matematykę...
Czytaj dalej

Wykład „Co nam w głowie gra?”

Kolejne działanie w ramach trwającego projektu „Rozkodujmy matematykę w naszym mieście” skierowane było do młodzieży 3 klas gimnazjalnych, szkół ponadgimnazjalnych oraz zawodowych. 6 listopada br. uczestniczyli oni w wykładzie o intrygującym tytule, „Co nam w głowie gra?”.

Ze spotkania skorzystało prawie 400 uczniów. Było tak duże zainteresowanie, że wykład odbył się w dwóch odsłonach, a i tak nie wszyscy mogli w nim uczestniczyć. Organizatorka spotkania Ewa Szatkowska, zapewniła, że zainteresowani będą jeszcze mieli okazję w grudniu skorzystać z zaproszenia. Aula Zespołu Szkół nr 6 gościła uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 18, Szkoły Podstawowej nr 13, Zespołu Szkół nr 1, Zespołu Szkół nr 2, Zespołu Szkół nr 3, Zespołu Szkół nr 6, Zespołu Szkół nr 8, Zespołu Szkół Handlowych, Zespołu Szkół Zawodowych, Zespołu Szkół Mistrzostwa Sportowego oraz Zespołu Szkół Sióstr Salezjanek. Na spotkaniu młodzież jastrzębskich szkół miała okazję wysłuchać wykładu połączonego z prezentacją multimedialną, podczas którego uzyskała odpowiedzieć na kilka ważnych pytań między innymi: Czy każdy może zostać matematykiem?, Jak budowa mózgu...
Czytaj dalej

Warsztatach programowania, w Publicznym Przedszkolu nr 17

31 października 2017 r. w Publicznym Przedszkolu nr 17 odbyły się warsztaty dla dzieci z programowania z Ozobotami. Ozobot zabiera dzieci (w wieku od 5 lat) w niesamowitą przygodę rysowania, rozwiązywania problemów i pracy grupowej. Za pomocą kolorowych kodów (na kartce papieru lub tablecie) dzieci programują zadania, które wykonuje robot. Podczas zajęć w przedszkolu dzieci najpierw sprawdziły jak robot widzi kolory. Potem było kolorowanie jabłek w jesiennym sadzie i jeży, których zadaniem było zbieranie jabłek, a wszystko dzięki zaprogramowaniu małego robota. Serdecznie dziękujemy Panu Rafałowi Mitkowskiemu, Prezesowi Zarządu Edu Sense za wspólną naukę i zabawę. [caption id="attachment_27060" align="alignleft" width="800"] dav[/caption] [caption id="attachment_27059" align="alignleft" width="800"] dav[/caption] [caption id="attachment_27057" align="alignleft" width="600"] dav[/caption] [caption id="attachment_27056" align="alignleft" width="600"] Czytaj dalej

Kodowanie na co dzień

Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej jastrzębskich szkół w ramach trwającego projektu „Rozkodujmy matematykę w naszym mieście” 30 października 2017 r. spotkali się na konferencji „Kodowanie na co dzień”.

Na spotkaniu wysłuchali wykładu połączonego z prezentacją multimedialną, pokazującego sytuacje dydaktyczne, w których można kształtować kompetencje programowania, tym razem bez komputera. Joanna Rajnysz, prowadząca konferencję przedstawiła zestaw gier i zabaw przeznaczony dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Celem zabaw i gier było rozwijanie umiejętności około programistycznych, które ułatwiają naukę programowania w późniejszym wieku. Na zakończenie uczestnicy konferencji mieli już swoje pomysły, jak wykorzystać nowe umiejętności na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych.

Informacja nadesłana. ...
Czytaj dalej

Noc gier w Sobieskim

Kolejne działanie w Sobieskim związane z popularyzacją matematyki oraz umiejętnościami, jakie łączy w sobie ta nauka – logiczne myślenie czy budowanie strategii. 20 października NOC GIER, impreza wpisująca się w działania projektowe „Rozkodujmy matematykę w naszym mieście”, cieszyła się tak dużą popularnością wśród uczniów, że trzeba było wprowadzić limit uczestniczących osób.

Szkoła posiada bardzo bogatą kolekcję gier logicznych, matematycznych, strategicznych, ekonomicznych i towarzyskich, takie jak gry polecane przez mensa, a także te z czołówki światowego rankingu gier BGR. Gry były zakupione w ramach realizowanego w szkole w ubiegłym roku projektu "matEMAtyka-czyli efektywna, motywująca i aktywna forma spędzania wolnego czasu". Projekt był finansowany przez fundację mPotęga. W tym roku do kolekcji dołączyły kolejne kultowe gry dzięki wsparciu Rady Rodziców. Inicjatorkami imprezy były nauczycielki matematyki Adrianna Karwowska-Poleszak oraz Sandra Płonka-Duda, w tym roku wspierały je wicedyrektor Jolanta Kłopeć oraz nauczycielka fizyki Agata Zabadaj. Wszystkie panie są również fankami gier i lubią w ten sposób spędzać czas wolny. Chętnie dzielą się z uczniami również...
Czytaj dalej