Czy proponowany przebieg tras kolejowych CPK przez Jastrzębie Zdrój nie jest zagrożeniem dla JSW i miasta?

Czy proponowany przebieg tras kolejowych CPK przez Jastrzębie Zdrój nie jest zagrożeniem dla JSW i miasta?

Na adres redakcji otrzymaliśmy komentarz co do przebiegu lini kolejowej przez Jastrzębie-Zdrój. Nie podejmujemy się oceny, nic z nas nie jest ekspertem od tras kolejowych. Publikujemy jako głos mieszkańca. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za publikowany artykuł. Traktujemy go jako głos w dyskusji.

Dzień Dobry
      Droga redakcjo, mam wątpliwości co do szybkiej kolei przebiegającejprzez Jastrzębie-Zdrój. Oto zagrożenia dla miasta i kopalń JSW wynikająceze złego wytyczenia trasy:
1. Teren, na którym wytyczono linie CPK, jest obszarem silnych szkód górniczych IV i V kategorii z nieciągłościami, z upadem średnim metr narok, na którym nie da się prowadzić kolei powyżej 20-50 km/h, a i to z nieustającym remontem i bez gwarancji niewykolejenia.Jastrzębie Zdrój od północy przez wschód po południe z przystającymi miejscowościami (Pawłowice) ma silne szkody górnicze przez wydobycie kopalń JSW Borynia-Zofiówka, Pniówek oraz Jastrzębie-Bzie, z koncesjami do 2051 roku.
2. Aby przeprowadzić te trasy wg założeń, będzie należało ograniczyć tamwydobycie węgla koksującego w kopalniach JSW Borynia-Zofiówka, Pniówekoraz Jastrzębie-Bzie poprzez wykonanie filaru ochronnego, który nagłębokości około 1000 metrów będzie miał szerokość około kilometra coznacznie ograniczy zasoby kopalń, utrudni wydobycie węgla itd.
3. Poprowadzenie kolei CPK przez największe szkody górnicze doprowadzido zrzucenia pełnych kosztów utrzymania tej linii na barki JSW, przez comożemy doprowadzić do likwidacji części kopalń JSW na terenie Jastrzębia,a to odbije się negatywnie na mieście i mieszkańcach regionu.
4. Linia kolejowa CPK Ostrawa — Bogumin — Katowice, która powinna być poprowadzona po trasie zbliżonej do linii prostej, nie przebiegającej po szkodach górniczych, ma zostać specjalnie wydłużana z 70km do 90km i ograniczana prędkość do maks. 160 km/h ze względu na Jastrzębie, co zakrawana trwonienie pieniędzy publicznych, a czas przejazdu będzie podobny do uzyskiwanego na zwyczajnych, dobrze utrzymanych, liniach kolejowych.
5. Kolejny problem to gęsta zabudowa i w związku z tym wysiedlania ludzia więc masowe ich protesty w Jastrzębiu, Żorach, Pawłowicach itd, np:https://secure.avaaz.org/pl/community_petitions/pelnomocnik_rzadu_ds_centralnego_portu_komunikacyj_nie_zgadzamy_sie_na_budowe_linii_kolejowej_wg_programu_cpk_przez_miasto_zory/?tIDOopb
6. Szybką linię Katowice — Bogumin — Ostrawa proponuję na trasie wyznaczonej dosłownie od linijki z delikatnymi korekcjami tak, aby móc utrzymać prędkość 250km/h, a czas przejazdu nie więcej niż 30 minut miedzy Katowicami a Ostrawą. Wyniknie potrzeba budowy tuneli, estakad, wiaduktów itp., lecz teraz wybudowane posłużą obywatelom na wiele lat bez ciągłego grzebania winfrastrukturze.
7. Proponuję na terenie Polski przystanki Mikołów (Goj), Żory (Rówień strefa przemysłowa) oraz stację Wodzisław – Wilchwy (1 Maja – wymóg przepisów międzynarodowych, a zarazem połączenie z lokalną linią 875 Wodzisław — Jastrzębie).
8. Osobiście proponuję wykorzystać ślady starych pierwszorzędnych linii170, 875 oraz 159 z Zebrzydowic przez Jastrzębie do Wodzisławia Śląskiegoprzy wytyczaniu linii CPK 170. Takie rozwiązanie uwalnia nas od:a) problemu szkód  górniczych (brak ich pod tymi liniami),b) masowych protestów społecznych (ograniczone wywłaszczenia, brak wyburzeń),c) sprzeciwów ekologów,a przy odpowiedniej geometrii (przechyłki) toru uzyskanie krótszych czasówprzejazdu pociągów, niż na tych samych liniach w czasach świetności kolei(nowoczesny tabor o średnio dwukrotnie większym przyspieszeniu niż pół wiekutemu też nie jest tu bez znaczenia).
9. Proponuję również połączenie Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej+ w przypadku Jastrzębia-Zdroju z planem CPK. Tu widzę odtworzenie linii na Wodzisław iskomunikowanie Jastrzębia z Wodzisławiem, Rybnikiem, Gliwicami orazCieszynem, Bielskiem, Ustroniem i Wisłą.
10. Proponuję również łącznice do linii kolejowych 875, 148, 169 oraz odbudowę  linii 172 przez Orzesze do Gliwic itd. czy nowy odcinek w Jastrzębiu po niezabudowanej stronie ul. Podhalańskiej.
11. Proponuje 30 minut z Jastrzębia Zdroju do Katowic, a nie absurdytypu 20 minut reklamowane przez CPK dla pociągu bezpośredniego z Cieszyna przez Jastrzębie Zdrój do Katowic:https://www.facebook.com/SolidarityAirport/videos/2435536190094888/
12. Proponuję skontaktować się z organizacjami Pro Kolej oraz Towarzystwo Entuzjastów Kolei, gdyż mają rozeznanie w temacie lokalnych uwarunkowań i są w stanie zaproponować najkorzystniejsze rozwiązania dla tej linii.
Uzasadnienia:
Szkody Jastrzębie-Pawłowice i okolice:https://tiny.pl/t6chmhttps://tiny.pl/t6ch7https://tiny.pl/t6ch9https://tiny.pl/t6chdhttps://tiny.pl/t6ch5https://tiny.pl/t6chk
Prezentacja szkód na byłej linii kolejowej Jastrzębie-Pawłowicehttps://tiny.pl/t6chv
Prawie wykolejenie pociągu KŚ Kubalonka na szkodach górniczych, którepowstały nagle: https://tiny.pl/t6chs
Teren obszarów wydobywczych na Śląsku: https://tiny.pl/tvkw1

Proponowany przebieg trasy: https://tiny.pl/tvkm8

Z góry dziękuję za zainteresowanie tematem mieszkaniec Jarosław Polok, współpraca: Jan Psota

foto : internet

Leave a comment

Send a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *