Czy dziewczynki szybciej zaczynają mówić?

200-125 300-115 200-105 200-310 640-911 300-075 300-320 300-360 642-998 QV_DEVELOPER_01 400-101 700-501 117-201 70-696 700-505 600-199

Często słyszy się, że „chłopcy zaczynają mówić później” bądź, że: „dziecko dwu-lub trzyletnie ma jeszcze czas na naukę mówienia”. Nic bardziej mylnego!!!

To prawda, że chłopcy zaczynają mówić trochę później niż dziewczynki (około miesiąca różnicy!), lecz nie jest to wcale regułą!

Normy rozwojowe języka dla obu płci są takie same.

Powszechnie panuje błędne przekonanie, że chłopcy bardziej potrzebują ruchu, a dziewczynki lubią spokojniejsze zabawy. To dziewczynkom częściej podsuwa się książeczki. To z dziewczynkami dłużej ogląda się i opisuje ilustracje. Czytanie dziecku i rozmowa o tym co się czyta ma ogromny wpływ na rozwój mowy i słownictwa. Rodzice oczekują od nich większej cierpliwości i  uwagi. Oczywiście chłopców także starają się zainteresować książkami, ale jest to znacznie trudniejsze. Dlaczego? Chłopcy potrzebują więcej ruchu i rodzice na tą aktywność pozwalają i to z chęcią. Czytanie książeczki lub kolorowanie ilustracji jest wręcz „zmuszaniem” dziecka. Wiadomo, że żaden rodzic nie chce tego robić.

Dziecko dwuletnie powinno:

– operować zasobem słów w zakresie nazw rzeczowników, przymiotników, czasowników
– dwulatek wypowiada wszystkie samogłoski ustne: a, o, e, u, i, y oraz nosowe ą, ę
– zdarzają się zniekształcania, zamienianie głosek lub ich pomijanie (substytucje, elizje)
– dziecko może stosować wyrażenia dźwiękonaśladowcze (onomatopeje)
– stopniowo pojawią się już wypowiedzi dwuwyrazowe

Dziecko trzyletnie powinno:

– wypowiadać dłuższe zdania, złożone z kilku słów ( około czterech)
–  występują spółgłoski:

  • dwuwargowe miękkie i twarde: m, m’, b, b’, p, p’

  • wargowo-zębowe twarde i zmiękczone (f, f’, w, w’);

  • środkowojęzykowe (ś, ź, ć, dź, ń);

  • tylnojęzykowe twarde i zmiękczone (k, k’, g, g’, ch, ch’);

  • przedniojęzykowo-zębowe (t, d, n);

  • przedniojęzykowo- dziąsłowe twarde i zmiękczone (l, l’);

  • półsamogłoski (ł, j).


Zachęcam Was Drodzy Rodzice do konsultacji logopedycznej, jeżeli zauważyliście coś niepokojącego w rozwoju mowy Waszego dziecka. Dzieciom w przypadku opóźnionego rozwoju mowy czynnej około 2-3 roku życia należy pomagać. Czekanie do 4 roku życia i mówienie sobie, że chłopcy tak mają, może tylko zwiększać problemy i utrudniać terapię.

To od Was bardzo często zależy rozwój mowy dziecka. Wasza świadomość i czujność jest bezcenna i bardzo pomocna.

Agata Żmudzińska

Prywatna Praktyka Logopedyczna

Strona główna

Brak komentarzy.

Leave a comment