Renata Karpińska, koordynator projektu „Szlakiem Cieszyńskiego Tramwaju - rozwój transgranicznej turystyki” wyjaśniła, że replika wagonu tramwajowego ma być możliwie najwierniejszą kopią oryginału. - Cieszyńskie tramwaje wyprodukowano w 1910 r. w zakładach F. Ringhoffera w Smíchowie w Pradze – powiedziała.
Urząd Miasta dysponuje archiwalnymi dokumentami, w których widnieją szczegóły konstrukcji pojazdów, którymi początkiem ubiegłego wieku można było przejechać od dzisiejszej ulicy Bielskiej, przez Rynek i ulicę Głęboką, następnie przez most na Olzie, dalej główną ulicą obecnego Czeskiego Cieszyna, aż do tamtejszego dworca kolejowego.
Ile miasto będzie musiało wydać na ten cel? - tego jeszcze dokładnie nie wiadomo.
Koordynator dodała, że mieszkańcy i turyści będą mogli wejść do tramwaju, usiąść i zapoznać się z krótką prezentacją, która wyświetlana będzie na umieszczonych w pojeździe monitorach. Prawdopodobnie oglądnąć będzie można krótki film, ukazujący przejazd tramwaju w latach 20 ubiegłego wieku.
W specyfikacji przetargowej czytamy, że oryginalne wagony wyposażone były w sprzęt elektryczny firmy AEG, z odbierakiem lirowym. - Podwozie było dwuosiowe, ze składanymi kratami ochronnymi; karoseria zawieszona na resorach piórowych miała półzamknięte pomosty, na których było łącznie ok. 12 miejsc stojących. Wejścia zamykały kratowe drzwi. Pomosty wyłożone były drewnem, elementy wyposażenia motorniczego były mosiężne – wyjaśniono.
Skrzynia wagonu była drewniana, do połowy wysokości obita blachą, a dach płócienny. - Wagony były pomalowane na czerwono i biało. Dolna część skrzyni wagonu na czerwono, od linii okien na biało. Dach i podwozie były jasnoszare. Przedział pasażerski zamykany był drewnianymi drzwiami. Po bokach zainstalowano po 4 nierównej wielkości okna zewnętrzne węższe, 2 środkowe szersze; nad każdym z nich znajdowało się jedno lub dwa okna wentylacyjne – napisano. W przedziale było 18 miejsc siedzących.
Wagon ma mieć elektryczne grzejniki ogrzewające przedział pasażerski, dostosowane do obecnych przepisów przeciwpożarowych, możliwie wiernie przypominające grzejniki stosowane oryginalnie.
Replika tramwaju będzie jednym z elementów przestrzeni ekspozycyjnej przy Moście Przyjaźni. Obecnie, w miejscu gdzie istniała dawna strażnica graniczna, trwa budowa Transgranicznego Centrum Informacji Turystycznej. Na dachu będzie taras. Turyści wejdą na niego z poziomu ulicy Zamkowej. Wagon ustawiony zostanie na specjalnie zamontowanych szynach tramwajowych.
Tramwaj cieszyński przestał kursować 2 kwietnia 1921 roku. Był to efekt podziału miasta w 1920 roku na dwie części polską i czeską. Kontrole graniczne skutecznie blokowały sprawną komunikację.
(źródło: ox.pl)