Odpowiedź Wiceprezydenta Andrzeja Matusiaka na apel Jas24info.pl: Edukacja w Jastrzębiu-Zdroju – Wyzwania i plany
Jastrzębie-Zdrój, 25 lipca 2025
Szanowni Państwo, Redakcjo Jas24info.pl, Drodzy Mieszkańcy Jastrzębia-Zdroju,
Z ogromną uwagą i szczerą troską zapoznałem się z Państwa apelem oraz przedstawioną analizą dotyczącą tegorocznego naboru do szkół ponadpodstawowych w naszym mieście. Rozumiem doskonale niepokój, jaki budzą te statystyki wśród rodziców i absolwentów – to przecież przyszłość naszych dzieci, przyszłość całego Jastrzębia-Zdroju. Chcę Państwa zapewnić, że kwestia zapewnienia odpowiedniej liczby miejsc oraz najwyższej jakości kształcenia jest dla mnie absolutnym priorytetem i traktuję ją z pełną odpowiedzialnością.
Dane, które Państwo przedstawili, są dla nas niezwykle cennym narzędziem. To "papierowe analizy", jak Państwo to ujęli, które jednak pomagają nam w podjęciu konkretnych, skutecznych działań. Mam głęboką nadzieję, że w rzeczywistości, dzięki naszej elastyczności i planowanym krokom, sytuacja nie okaże się aż tak drastyczna, jak wskazują wstępne liczby. Liczymy na to, że wiele z tych problemów okaże się "dmuchaniem na zimne", ale jednocześnie nie zwalnia nas to z obowiązku natychmiastowego działania.
Pragnę również podkreślić, że objąłem funkcję Wiceprezydenta odpowiedzialnego za edukację niecały miesiąc temu. Jestem tu, aby zaległości nadrabiać i z pełnym zaangażowaniem podjąć się wyzwań, które stoją przed jastrzębską edukacją.
Fakty są takie: 777 uczniów ukończyło w tym roku szkołę podstawową w Jastrzębiu, a przygotowaliśmy 905 miejsc w szkołach średnich. Te miejsca okazały się niewystarczające. Jako Wiceprezydent nie posiadam ani zaczarowanego ołówka, ani czarodziejskiej różdżki, by z dnia na dzień rozwiązać wszystkie nagromadzone problemy. Dlatego też, w tym tygodniu, niezwłocznie poprosiłem dyrektorów wszystkich szkół ponadpodstawowych na spotkanie, którego celem było wspólne wypracowanie rozwiązań. Oceniam to spotkanie jako bardzo owocne i jestem niezwykle zadowolony z postawy kadry dyrektorskiej, która okazała się bardzo zaangażowana w temat i wykazała się wielkim profesjonalizmem. Wspólnie ustaliliśmy takie działania jak zwiększenie liczby uczniów w poszczególnych klasach oraz utworzenie, w ramach możliwości, list rezerwowych, celem próby skompletowania pełnych klas w tych szkołach, gdzie takie działanie jest realne i możliwe. To pierwszy, ale bardzo ważny krok w kierunku zminimalizowania problemu. Bardzo ważne w tym spotkaniu było znalezienie poparcia wśród gremium dyrektorow dla przedstawionych przeze mnie problemów, co dobrze rokuje na efekty dalszej współpracy i za to chciałbym bardzo podziękować.
Moim celem jest również wzmocnienie funkcji dyrektorów szkół, aby faktycznie poczuli się gospodarzami i współtwórcami poziomu prowadzonych przez siebie jednostek. Jestem przekonany, że bez wątpienia poprawi to atmosferę wśród kadry pedagogicznej, co zawsze wiąże się z większym zaangażowaniem w pracę. Tak jest zawsze – jeśli człowiek widzi szacunek do swojej osoby i sens wynikający z zaangażowania, wpływa to bardzo pozytywnie na efekty pracy. Z mojej strony chciałbym oświadczyć, że jestem osobą bardzo otwartą i liczę na współpracę z kadrą pedagogiczną oraz pomoc w rozwiązywaniu napotkanych problemów. Mam świadomość tego, że to Wy kształtujecie nie tylko wiedzę, ale i charaktery młodych obywateli. Ja osobiście wspominam wielu swoich pedagogów bardzo pozytywnie, bo przekazali mi mnóstwo wartości, które stosuję do dzisiaj.
Przejdźmy do konkretów, odpowiadając na Państwa pytania:
-
Jakie konkretne działania zamierza podjąć Miasto w celu zwiększenia liczby miejsc w szkołach ponadpodstawowych, zwłaszcza na najbardziej obleganych i perspektywicznych kierunkach, takich jak informatyka, programowanie czy mechatronika?Rozumiemy, że te kierunki to przyszłość, a zainteresowanie nimi jest ogromne. Dlatego intensywnie pracujemy nad rozszerzeniem oferty klas w technikach. Bardzo ważna jest też świadomość tego, że wyniki i osiągnięcia uczniów predysponują poszczególne osoby do kontynuacji nauki na wybranych, najbardziej obleganych kierunkach. Będziemy też bardzo elastyczni w kolejnych etapach rekrutacji, reagując na bieżące potrzeby naszych mieszkańców. Na pewno uruchomimy dodatkowe miejsca, jeśli tylko warunki lokalowe oraz kadrowe na to pozwolą.
-
Czy planowane są inwestycje w infrastrukturę edukacyjną, które umożliwią rozszerzenie oferty i zaspokojenie realnego zapotrzebowania młodzieży?Absolutnie tak. Jesteśmy świadomi, że bez nowoczesnej infrastruktury nie ma mowy o rozwoju. Chcemy, aby nasi uczniowie mieli dostęp do sprzętu i technologii na miarę XXI wieku. Dokładnie analizujemy też nasze zasoby budynkowe, by sprawdzić, gdzie możemy stworzyć nowe przestrzenie dla edukacji.
-
W jaki sposób Miasto zamierza dostosować ofertę edukacyjną szkół branżowych do potrzeb transformującej się gospodarki Jastrzębia-Zdroju, tak aby przygotowywać absolwentów do zawodów przyszłości, a nie tylko przeszłości?Transformacja Jastrzębia-Zdroju to proces, w którym edukacja jest fundamentem. Naszym celem jest, by szkoły branżowe kształciły fachowców, którzy bez problemu znajdą pracę w zmieniającej się gospodarce. Rozważamy też nowe specjalizacje, np. związane z odnawialnymi źródłami energii czy zielonymi technologiami.
-
Czy istnieją konkretne plany dotyczące nawiązania współpracy z uczelniami wyższymi w celu stworzenia filii lub specjalistycznych ośrodków kształcenia w Jastrzębiu-Zdroju, aby zatrzymać zdolną młodzież w mieście?To dla nas jeden z najważniejszych celów. Wiemy, że brak ośrodków akademickich to duża luka. .Chciałbym również poinformować, że Prezydent Michał Urgoł, jeszcze przed objęciem przeze mnie stanowiska, poczynił znaczne kroki w temacie uruchomienia szkoły wyższej. W tej chwili wiemy, że jest duża szansa na uruchomienie szkoły wyższej w zawodzie pielęgniarki, co przy obecnej sytuacji w jastrzębskim szpitalu wojewódzkim byłoby niezwykle cennym wsparciem. Chcemy, aby nasza młodzież miała perspektywy kontynuowania nauki na miejscu, na kierunkach, które są spójne z profilami naszych szkół średnich i potrzebami lokalnego rynku pracy.
-
Jaka jest długoterminowa wizja rozwoju edukacji w Jastrzębiu-Zdroju, która będzie spójna ze strategicznymi celami miasta i zapewni młodym ludziom realne perspektywy rozwoju na miejscu?Nasza wizja jest jasna i spójna ze strategicznymi celami rozwoju Jastrzębia-Zdroju. Chcemy, aby nasze miasto było miejscem, gdzie młodzi ludzie mają pełne spektrum możliwości rozwoju.
-
W jaki sposób Miasto zamierza zwiększyć konkurencyjność publicznej oferty edukacyjnej w obliczu istnienia szkół prywatnych, do których również trafiają publiczne środki, zwłaszcza w kontekście obowiązkowej edukacji? Czy Miasto rozważa skierowanie inicjatyw prywatnych na rozwijanie szkolnictwa wyższego w Jastrzębiu-Zdroju, aby stworzyć perspektywy dla młodzieży po zakończeniu edukacji ponadpodstawowej?Miasto Jastrzębie-Zdrój z całą mocą dąży do tego, aby publiczna oferta edukacyjna była jak najbardziej atrakcyjna i konkurencyjna. To na barkach samorządu spoczywa główna odpowiedzialność za zapewnienie wysokiej jakości i dostępności edukacji dla wszystkich mieszkańców. Inwestujemy w jakość poprzez modernizacje, rozwój kadr i dostosowywanie programów, aby publiczne szkoły były pierwszym i najbardziej pożądanym wyborem.
Zapewniam Państwa, że temat edukacji traktujemy z najwyższą powagą i odpowiedzialnością. Jesteśmy w pełni świadomi wyzwań, ale wierzymy w ogromny potencjał naszej młodzieży i siłę naszej społeczności. Dziękuję Państwu za czujność i konstruktywną krytykę, która jest dla nas cennym impulsem do dalszych działań. Jesteśmy gotowi do dalszego dialogu i prezentowania postępów w realizacji naszych planów.
Z wyrazami szacunku,
Andrzej Matusiak Wiceprezydent Miasta Jastrzębie-Zdrój
